روانشناسی رنگ ها

در مبحث دکوراسیون داخلی نیز مانند بسیاری دیگر از زمینه های کاری معماری، رنگ از آیتم های اصلی و قابل توجه است و برای ایجاد یک فضای سرشار از زیبایی شناخت رنگ ها و بکار گیری درست آن می تواند یکی از بیشترین تاثیرها را داشته باشد.
برای این مهم باید اول 3 رنگ اصلی یعنی زرد، قرمز و آبی را شناخت که همانطور که می دانید مابقی رنگ ها از ترکیب ها و مشتقات این 3 رنگ اصلی است.

برای مشاهده رنگ های متنوع کاغذ دیواری اصفهان اینجا کلیک کنید.
برای مثال از ترکیب رنگ زرد و قرمز رنگ نارنجی ایجاد میشود و از ترکیب رنگ زرد و آبی رنگ سبز را خواهیم داشت.
در مرحله دوم مطلوبست بدانیم رنگ ها به دو دسته رنگ های گرم و رنگ های سرد تقسیم میشوند. اگر بخواهیم به صورت کلی رنگ های گرم و سرد را تشخیص بدهیم اینگونه میتوان گفت که رنگ آبی و تمامی مشتقات آن که به این رنگ گرایش دارند مانند آّبی، فیروزه ای، سبز، آبی بنفش و … رنگ سرد به شمار میروند و قرمز و تمامی مشتقات که به این رنگ گرایش دارند رنگ گرم به شمار می روند. مانند قرمز، زرد، نارنجی، قرمزبنفش و …
مولفه بسیار مهم دیگر شناخت اثر روانی هر رنگ در ذهن انسان است. در زیر به تعدادی از این تاثیرات اشاره میشود.
رنگ سفید: نماد پاکی، تمیزی، معصومیت، نورانیت بوده و برای بکار گیری در اکثر فضاهای داخلی اعم از مسکونی، تجاری و اداری مناسب بوده و ترکیب آن با اکثر رنگ ها ترکیب خوشایندی است.
رنگ سیاه: نماد قدرت، نیرو، هوش، ذکاوت و عزاداری است و بیشتر از آن که کاربرد مسکونی یا اداری داشته باشد، برای فضاهای تجاری مناسب است و ترکیب آن با رنگ هایی چون قرمز و یا سفید ترکیبی زیبا و دلنشین است.
رنگ خاکستری: ترکیب رنگ سیاه و سفید است. این رنگ خنثی است و بی طرفی و بی انتها بودن را القا میکند و هرچه به تیرگی گرایش پیدا کند خصوصیت رنگ مشکی را به خود گرفته و هرچه به روشنی گرایش پیدا کند خصوصیت رنگ سفید را به خود می گیرد. این رنگ و مشتقات آن مانند نقره ای و سربی، رنگ های مناسبی برای فضاهای مسکونی و اداری هستند.
رنگ قرمز: نماد هیجان، تحرک، گرما،خون، انگیزش و … بوده و یک رنگ گرم و دوست داشتنی برای اکثر فضاها می باشد به شرط آن که درست و به جا بکارگیری شود.
رنگ نارنجی: تمامی خصوصیات رنگ قرمز را دارد و میتوان به آن شادی و ثروت را نیز اصافه کرد. این رنگ در فضاهای مسکونی و خصوصا اتاق خواب بسیار تاثیر گذار و زیباست.
رنگ زرد: نماد شادی، خوش بینی، ناامیدی، جلب توجه، گرسنگی و ضعف میباشد و به عنوان یک رنگ مکمل میتوان در هر فضایی از آن استفاده شود.
رنگ سبز: نماد طبیعت، سلامت، آرامش، توازن و پیشرفت باشد و در فضاهای مسکونی کاربرد بیشتری دارد و بکارگیری آن باید با دقت بالا انجام شود.

برای مشاهده تنوع رنگ  در پوستر دیواری اینجا کلیک کنید.
رنگ آبی: نماد آرامش، سرما، دانش، حقیقت و … بوده و با توجه به تنالیته مناسب آن که آبی روشن تا یورمه ای را در بر میگیرد، در هر فضا و مکانی میتواند خود نمایی کند.
رنگ بنفش: رنگ راز، معنویت، احترام و کمال بوده و از رنگ هایی است که با توجه و دقت باید در یک فضا استفاده شود و در هر سه زمینه مسکونی، تجاری و اداری کاربرد دارد.
رنگ قهوه ای: نماد اعتماد، استواری، درستی و امنیت است و یکی از پر کاربردترین رنگ ها در صنعت دکوراسیون داخلی است. رنگ پوستی آن که از سفید روشن تا قهوه ای تیره را در بر میگیرد آرام بخش ترین رنگ است.