همه چیز درباره پارکت

کفپوش‌های پارکت، با ظاهری چشم نواز و طراحی مد روز، از مقبولیتی غیر قابل رقابت برخوردارند. این کفپوش‌ها، تمامی زیبائی که شما از یک پوشش چوبی انتظار دارید را به شما عرضه خواهد کرد.

پارکت به عنوان سالم ترین کفپوش جهان از نظر سلامت و بهداشت و پاکیزگی شناخته می‌شود و از نظر اقتصادی باید پارکت را به عنوان یک سرمایه تلقی کرد نه کالای مصرفی، زیرا این کفپوش همیشه ارزش مالی خود را حفظ می کند و موقع فروش ملک به مراتب بیش از بهای خود ایجاد ارزش افزوده می‌کند.

برای مشاهده انواع پارکت اصفهان در برج نیلی اینجا کلیک کنید.

پارکت‌ها در ابعاد و اندازه‌های مختلف وجود دارند و به دلیل وجود مواد پلاستیکی، مانع از خوردگی‌های موریانه‌ای و حشرات موذی می‌شوند. البته بهترین متریال برای کف ساختمان مسکونی چوب و مشتقات آن نظیر پارکت می‌باشد اما کفپوش پی وی سی هم گزینه مناسبی می‌باشد که خوصوصیاتی مابین سنگ و پارکت را دارا می‌باشد.

پارکت فرآورده‌ای صد در صد طبیعی و بخشی از حیات نباتی است و با واکنش‌ها و رفتاری همانند خواستگاه اولیه حیاتی خود، گرایش به ایجاد تعادل رطوبتی با محیط اطراف خود دارد. پارکت‌ها در مقابل فاکتورها و عوامل محیطی مقاومت زیادی دارند و در برابر استفاده طولانی مدت، امتحان خودشان را پس داده اند. رنگ، نقش و زیبایی آنها سالیان سال حفظ می‌شود.

اما با مراقبت از این محصول با ارزش و رعایت برخی اصول ساده نگهداری، می‌توان گفت که پارکت یکی از آسان ترین کفپوش‌ها از نظر نگهداری و نظافت است.

اشعه ماورای بنفش خورشید هم نمی‌تواند به پارکت‌ها آسیبی برساند یا رنگ و روی شان را از بین ببرد. بنابراین اگر اتاق شما آفتاب رو است درباره انتخاب بدون نگرانی از بابت اشعه‌های خورشید پارکتها را انتخاب کنید.

مزایای پارکت نسبت به سرامیک

مشکلی که امروزه در کشورمان با آن روبرو هستیم عوارض ناشی از استفاده از سنگ و سرامیک می‎باشد که به علت سرمایی که از طریق کف پا به بدن منتقل می‎گردد باعث عوارضی چون کمردرد و پا درد می‎شود و البته مشکل تنها این نیست و سالانه صدها نفر به دلیل سر خوردن بر روی سنگ و سرامیک روانه بیمارستان‎ها می‎شوند و رسیدن به این نتایج مستلزم نگاهی به گذشته خودمان و اطرافیان است.

پارکت امروزه با توجه به قیمت مناسب و سرعت اجرای بسیار بالا، طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است که به تدریج جای موکت و سرامیک را کاملا می‎گیرد و اگر بخواهیم آن‎ها را از نظر قیمت مقایسه نماییم پارکت تقریبا با سرامیک‎ها و موکت‎ها برابری می‎کند.

در مقایسه پارکت با موکت طبق آمار منتشر شده توسط مؤسسات شستشوی فرش و موکت در ایالات متحده، بیش از یک سوم وزن موکت را گرد و خاک و غبار ته نشین شده در لابلای پرز و تار و پود آن تشکیل می‎دهد. تصور کنید تنفس دائمی در چنین فضایی چقدر می‎تواند مضر باشد .

برای ارتباط با نمایندگی کاغذ دیواری اصفهان اینجا کلیک کنید.

پارکت از جنس چوب است و بدیهی است که استقامت آن در برابر ضربه و رطوبت از سرامیک خیلی کمتر است و به همین علت شرایط نگهداری خاصی را می‎طلبد. اما در کنار این امر دارای مزایایی است که انتخاب آن را تشریح می‎کند. به عنوان مثال خاصیت عایقی آن در برابر صدا و گرما بسیار بالاتر از سرامیک است. این امر موجب می‎شود تا در فصل زمستان با قرار گرفتن پا بر روی آن احساس سردی به بدن منتقل نشود. از دیگر مزایای آن نرم‎تر بودن آن است که برای بازی کودکان مناسب تر است و نیز هنگام برخورد اشیاء احتمال شکستن آن را کاهش می‎دهد.

سبک بودن پارکت لمینت، تنوع در رنگ بندی و طرح، قیمت‎های مختلف و متناسب آن با هر بودجه و سلیقه‎ای و مهم‎تر از همه این موارد صرفه جویی در زمان و سرعت در نصب، این محصول را به عنوان یکی از اصلی‎ترین انتخاب‎ها برای پوشش کف قرار می‎دهد .

ضد خش بودن، نسوز بودن روکش نهایی و نظافت راحت پارکت را می‎توان یکی دیگر از مزایای استفاده از این پوشش زیبا نام برد. علاوه بر این، طرح‎ها و رنگ‎های متنوع آن موجب می‎شود، هر سلیقه ای آن را انتخاب کند.

فرق پارکت با کفپوش

تفاوت بین کفپوش و پارکت در این است که کفپوش از جنس PVC است و یا به عبارتی پلاستیکی می‌باشد و از امتیازات آن قابل شستشو بودن آن است، اما پارکت از جنس چوب می‎باشد.

کفپوش‎های پی وی سی از موادی به نام پلی ونیل کلراید تشکیل شده‎اند که به عنوان متریال اصلی و یک لایه دکوراتیو که نمایی کاملا مشابه چوب طبیعی و پارکت را دارد و یک لایه محافظ که بر روی آن کشیده شده است.

ظاهر کفپوش پی وی سی کاملا شبیه پارکت بوده و فرق آنچنانی با هم ندارند تفاوت اصلی آن‎ها در متریال آنهاست و مقاومتشان به علت لایه محافظ شیشه‎ای لمینیت ضد خشی است که بر روی پارکت کشیده شده است.

نصب کفپوش نسبت به پارکت زمان بیشتری می‎برد، کفپوش‎ها را معمولا در فضاهای اداری و تجاری استفاده می‎کنند که نیاز به شستشوی مداوم است. در منازل مسکونی معمولا فقط در آشپزخانه‎ها و راه پله‎ها که احتمال ریزش آب همواره وجود دارد نصب می‌شود، ولی پارکت معمولا برای کف حال پذیرایی و اتاق‎ها و راه پله‎ها مورد استفاده قرار می‎گیرد.

از نظر قیمت، کفپوش از پارکت ارزانتر است اما به دلیل گران‎تر بودن هزینه نصب و زیر سازی، نهایتا قیمت تمام شده کفپوش و پارکت بسیار به هم نزدیک است.

از نظر ظاهر و ابعاد، کفپوش تایل و پارکت تقریبا به یک اندازه هستند. به هر صورت پارکت چون از جنس چوب است راه رفتن روی آن احساس بهتری را به انسان می‎دهد. پارکت به صورت کلیک نصب می شود اما کفپوش نیاز به چسب دارد.

البته با توجه به این نکته که کفپوش پس از نصب، قابلیت کندن و نصب مجدد در فضایی دیگر را ندارد و همچنین از نظر زیبایی نسبت به پارکت در رده پایین‎تری قرار دارد.

از مهم‎ترین ویژگی‎های کفپوشPVC، ضد آب بودن آن است. کفپوش علاوه بر دوام بالا، خاصیت ارتجاعی خوبی نیز دارد. این پوشش‎ها همانند پارکت، عایق حرارتی هستند و کف اتاق را در تابستان خنک و در زمستان گرم نگه می‎دارند و اشیای بلوری و چینی نیز در برخورد با آن‎ها به راحتی شکسته نمی‎شوند .

ویژگی‎های پارکت

نصب سریع – تنوع در طرح و رنگ – مقاوم در برابر خراش – مناسب برای منازل و ادارات – مقاوم در برابر اشعه‌های UV – سازگار با محیط – مناسب برای گرمایش از کف – مقاوم در برابر سایش – مقاوم در برابر لکه – مقاوم در برابر حرارت (حتی ذغال افروخته ) – نصب پارکت به آسانی و بدون نیاز به ضربه.

نوع اتصالات به کار رفته در پارکت موجب چفت شدن کامل درزها گردیده و در برابر نفوذ رطوبت، ماندگاری و استقامت این کفپوش‌ها را تضمین می‌نماید.

  1. استقامت بالا و مقاومت در برابر سائیدگی .
  2. مقاومت در برابر فشار و ترک خوردگی .
  3. مقاومت در برابر خاکستر و آتش سیگار .
  4. نظافت و نگهداری آن بی‎نهایت آسان است.
  5. مناسب برای استفاده اقتصادی در سیستم گرمایش از کف
  6. یکی از منحصر به فردترین ویژگی‎های پارکت‌‎ها قابلیت انتقال پذیری این محصول است .
  7. عدم رشد کپک و قارچ .
  8. ضد حساسیت بوده و لکه ذرات خاک و یا بوها را در خود نگاه نمی‌دارد.

پارکت از 4 قسمت تشکیل شده است که به شرح زیر می‌باشند:

  1. لایه رویی که باعث عدم ایجاد هر گونه خراش، سایش و نفوذ رطوبت به مغز HDF میشود که میزان ضخامت این لایه استاندارد آن را برای استفاده های مختلف تعیین می کند.
  2. لایه دوم که همان نقش پارکت محسوب می شود در طرح ها و رنگ های متنوع برای سلیقه های مختلف تولید می شود.
  3.  لایه سوم HDF بوده که قسمت اصلی ساختمان پارکت می باشد.
  4. لایه ی پایینی که مانع نفوذ رطوبت و حشرات به آن می شود.

نصب پارکت به چه صورتی انجام می‌گیرد؟

پارکت و کفپوش هر دو نیاز به زیرسازی دارند و کف نباید پستی و بلندی داشته باشد و باید کاملاً پاک و عاری از بقایای گچ کاری و تکه سیمان‌های خشک شده و بقایای بتونه، رنگ و روغن و … باشد به طوری که کف باید کاملا مانند آیینه صاف و یکدست شود. این کار توسط نصاب و یا گچکار ماهر انجام می‌شود و بسته به میزان زیرسازی، هزینه آن جداگانه دریافت می‎گردد. قبل از نصب پارکت باید از سیمان و گچ برای زیرسازی کف استفاده شود. عایق کاری کف، پیش از ریختن کف بتنی یا نصب موزاییک، یکی از اساسی‎ترین عوامل برای تضمین ایمنی و پایداری مادام العمر این کفپوش زیباست. این اقدام مهم سبب می‎شود که جلوی انتقال انواع رطوبت‌های جانبی و عارضی به طرف چوب سد شود و بدین ترتیب اثرات مخرب آن برای همیشه خنثی شود.

– پس از پاکسازی کف، بر روی سطح زیر پارکت، لایه‌ای از فوم پهن می‎شود. سپس نصاب، قطعه‎های پارکت را کنار هم قرار داده و آن‎ها را به هم متصل می‎نماید.

– در صورتی که کف فعلی شما سرامیک بوده و کاملا تراز باشد و فرورفتگی یا برآمدگی مشخصی نداشته باشد هیچ نیازی به زیرسازی نیست و یک لایه فوم پهن شده و روی آن ست‎های پارکت به هم کلیک می‎شوند.

– اتصال پارکت‎ها توسط شیارهای تعبیه شده در چهار طرف آن صورت می‎گیرد، به طوری که شیار پارکت درون قطعه کناری‎اش جای گرفته و به اصطلاح کلیک می‎شود. نکته جالب این است که برای نصب پارکت از چسب استفاده نمی‎شود و هر گاه نیاز به تعویض قطعه‎ای از پارکت باشد، می‎توان قطعات را جدا نموده و قطعه مورد نظر را تعویض کرد.

– پارکت را در محلی که می‎خواهید اجرا شود، حداقل به مدت 48 ساعت قرار دهید و علت این کار، هم دما شدن پارکت با محیط می‎باشد.

برای دورتادور کار نیاز به ابزاری دارید که فاصله بین پارکت و دیوار (درز انقباض و انبساط) را که حدود یک سانتیمتر می‎باشد را پوشش دهد که بهترین ابزار قرنیز می‎باشد و برای بعضی از قسمت‎ها که ارتفاع قرنیز برای آن مناسب نیست از ابرازهای دیگر مانند اسکوتیا و میت استفاده می‎گردد. البته برای کسانی که می‎خواهند قرنیز سنگی دیوار را جدا نکنند از ابراز اسکوتیا استفاده می‎شود.برای پوشاندن قرنیز‎های سنگی می‎توان از برچسب‎های روکش قرنیز با رنگ دلخواه خود استفاده نمایید و سپس از ابراز اسکوتیا برای کناره‎ها استفاده نمود. رنگ قرنیز را متناسب با رنگ پارکت انتخاب نمایید و یا متضاد و تیره‎تر از پارکت نصب شود.